CFY Styrkeprogram Hösten 2020

By oktober 5, 2020Nyheter

CFY Styrkeprogram Hösten 2020

Det är dags att börja förbereda oss för CrossFit Open 2021 eller bara ändra lite fokus på vår träning som får oss att må bättre.
För att vi ska kunna bli bättre tränade så måste man ändra inriktning på träningen ibland, nu är det dags att gå ifrån flera månaders flåsträning till att börja bygga lite styrka.

UPPLÄGG

Vi kommer att fokusera på ’typ’ 3 huvudgrupper kommande 9 veckorna. Dessa 9 veckor kommer att brytas ner i 3 veckors cykler som även kommer att blandas med andra upplägg. Så var lugn, du som tränar för variationen kommer INTE att bli ledsen, och du som tränar för att nå specifika mål, tex förbättra dig i Open 2021, kommer alla få lite av allt av vad ni önskar.
För att få max effekt av styrkedelen dessa 9 veckor bör du genomföra alla styrkedelarna (’Pre WOD’ på hemsidan). Det är Måndag, Onsdag & Torsdagar som dessa passen kommer att ligga programmerade. Det går att köra två styrkedelar på en dag för att ta igen missat pass, kom ihåg att det även är viktigt att VILA för återhämtningen skull. Vila betyder att man inte belastar kroppen speciellt hårt, men det stoppar inte dig från att vara aktiv med dina barn eller vänner på annat sätt än CrossFit/styrketräning.

FOKUSOMRÅDEN

Vi kommer att fokusera på SQUATS, DEADLIFTS & PRESSAR. Det annorlunda med detta upplägget kommer att vara följande; vi kommer att rotera bland 3 övningar per kategori för att blanda upp upplägget. Detta för att göra det varierande men även för att täcka fler möjliga träningssätt inför Open under kort tid.
För att vi även ska täcka in gymnastisk styrka så kommer vi träna upp och ner på att pressa men även bryta av de tunga lyften med att dra oss upp samt trycka oss upp i ringar och på stänger, pull-ups och dips.
Vi kommer att jobba med procent av de lyften som vi genomförde denna veckan (v41) i CrossFit Total passen. Första tre veckorna kommer vi att göra 8 reps, andra 3 veckorsperioden genomför vi 10 reps och sista treveckorsperioden kommer vi att göra 12 reps. Detta för att jobba med relativt tunga vikter, inte max styrka, men ha fokus på att jobba upp vår uthållighet och höja mjölksyretröskel. Två grundstenar i CrossFiten för att kunna jobba snabbare, göra fler reps eller bara orka genomföra en WOD snabbare. Här har vi motionärer eller CrossFit atleter stor vinning i både vardagen samt i vår sport om man är uthållig.

FULL INSIKT I PROGRAMMET!

Vi kommer att släppa mer information om kommande program (framåt i tiden) än vad vi någonsin har gjort på CrossFit Ystad för att ni ska ha en liten inblick i vad som komma skall med styrkeprogrammet. VI hoppas att detta ska trigga till extra egna pass för att eventuellt jobba ikapp missad styrka för att livet kom i vägen eller för att man verkligen känner sig taggad på en ny utmaning i livet. Man behöver inte jobba ikapp om man inte vill, det är helt klart frivilligt! Nedan ser ni exakt vad som komma skall på första delen på WOD passens program. Andra delen på passen kommer att anpassas så gott det går, så att det inte blir miss-match med muskelgrupper och risken för överbelastning ska minimeras.

Har ni frågor får ni jättegärna fråga en coach eller mig Oscar för att få mer detaljer gällande detta aldrig prövade koncept som vi själv har plockat fram på CrossFit Ystad.
Kör hårt, träna smart, lyssna på kroppen och ha en sjukt rolig styrke-höst!

Väl mött
Oscar Hugoson
CrossFit Ystad

CFY styrkeprogram Höst 2020
CFY styrkeprogram Höst 2020