Programmeringen inför The Open

By januari 8, 2017Nyheter

Programmeringen och planen inför The Open

20 Squats avslutades strax innan jul, skoj att så många faktiskt tog sig an den stora utmaningen som vi hade byggt upp och förberett alla till genom våra 8min EMOMs med alternativa övningar/icke så traditionella CrossFit övningar.
20 reps, som ni alla förstod, var en uthållighetsträning som både byggde styrka (vi fick väldigt många PRs häromdagen i 1-RM), även uthållighetsstyrka men inte minst Mental styrka där många lärde sig att man klarar av att göra väldigt mycket mer än vad man någonsin trodde var möjligt.

Mååånga av er satte nya Personliga Rekord (PR) pass efter pass och vecka efter vecka. Starkt jobbat! Skoj att se!

20 Squats var en styrkeuppbyggnadsperiod inför CrossFit Games The Open (som nämnts tidigare i andra blogginlägg), och nu kommer vi gå in i två nya träningsfaser inför The Open.

De två kommande månader (The Open börjar 23/2) kommer vi att fokusera på lite olika saker för att både lära oss men även träna på det som kommer att komma i Open WODarna.

Januari månad kommer ha stort fokus på barbell cycling (ett uttryck för när man kombinerar många olika lyft att göras efter varandra eller samma övning många gånger i ett set) och fokus på många olika complex som innefattar allt ifrån marklyft, cleans (alla möjliga sorter och startpositioner), squats och även snatch i alla dess former. Barbell complex (skivstångskombinationer) tränar en att hålla kvar i stången längre än vad man kanske ibland hade trott man klarar och det är meningen att man ska fokusera på teknik när man är trött för att ta hjälp av just tekniken för att klara av alla repetitionerna i complexen.

Vi kommer smyga igång ännu mer konditionsbaserad träning både i form av lång WODar men även lättare vikter men många reps. Vissa korta högintensiva WODar kommer också att förekomma.

Februari månad kommer ha stort fokus på att få igång konditionen som är en färskvara när det kommer till träning för att vi ska toppa just konditionen just när The Open är. Detta innebär att vi kommer ha väldigt mycket konditionsbaserad träning just denna månaden med en hel del styrketräning med låg eller mellantung vikt även kring styrkan.

Anledningen till detta upplägget är att maxstyrka håller i sig under en längre period och tar längre tid att bygga upp (därav började vi med det redan i Oktober månad) för att sen toppa med konditionen tätt inpå vår ”CrossFit säsong”.

Vill du läsa mer om CrossFit Games The Open och vad det egentligen är kan du göra det här. Huruvida du tänker/kan/vill/känner för att genomföra The Open så är detta upplägg fortfarande ett upplägg som passar ”den vanliga” motionären då det fortsätter med CrossFits tankegångar kring att alltid träna inför The Unknown and Unknowable. Mer historia och info om vad och hur The Open och The Games hittar du här. The Open hemsidan hittar du här.

Nu kör vi så det ryker och förbereder oss så bra vi bara kan inför CrossFit Games The Open säsongen 2017.

/Coach Oscar

Leave a Reply